Meditation
Det finns meditation av olika slag. Elementär meditation innebär att hålla utvalda tankar stadigt i medvetandet. Avancerad meditation innebär att hålla medvetandet fritt från tankar överhuvudtaget. I den högsta formen av meditation får vi uppleva den glädjerika föreningen av det lägre jaget med det högre.
4.4.1.129Lyssna
Att utföra meditationsövningarna är nödvändigt för att träna medvetandet, för att skapa en vana som gör att det meditativa tillståndet till sist blir lika lätt att uppnå som det är svårt till en början.
4.4.1.98Lyssna
Meditationen bör inledas med en kort, tyst bön till Överjaget— en vördnadsfull vädjan om vägledning och nåd …
4.4.4.219, utdragLyssna
Så snart en tanke dyker upp i medvetandet, se den för vad den är och släpp den. Och varje gång en känsla brusar upp, se även den för vad den är och låt den sedan försvinna. Detta är självutforskandets väg. Rikta in viljan mot att finna ditt inre centrum samtidigt som detta sker…
4.4.4.50, utdragLyssna
När vandrande tankar har stoppats under meditationen och medvetandet blivit stabilt och stilla är nästa uppgift att i längtansfull tillgivenhet och kärlek vända uppmärksamheten mot den högre, gudomliga delen i vårt inre – om det inte har skett redan från början. Efter hand som detta inre fokuserande fortgår, blir viljeansträngningen allt lättare ända tills den en dag inte längre är nödvändig. Den ersätts då av något från djupet av vårt inre som kommer upp till ytan och tar över händelseutvecklingen. Vi fortsätter att vara absolut stilla, passiva och omfamnade.
4.4.1.274Lyssna
En av orsakerna till att meditationen inte ger önskat resultat är att vi inte har övat tillräckligt länge. Att mycket tid spills på ovidkommande, vandrande och ofruktbara tankar tycks vara den vanliga erfarenheten. Men sådan är inledningen till den verkliga meditationen. Detta är ett nödvändigt grundarbete som måste göras innan själva huset kan byggas. Visst kan detta vara tröttsamt, men vi måste finna oss i det. Om den inledande fasen känns motig och nedslående, är den nästa desto mer positiv och givande …
4.4.3.2, utdragLyssna
Meditation är inte enbart en intellektuell övning. All fromhet och vördnad som vi har fått från religionen behövs även här. Utan avbrott ber vi till själen att den ska visa sig.
4.4.4.5 Lyssna
Förmågan att under lång tid hålla uppmärksamheten fästad vid en enda tanke eller ett enda objekt — en förmåga som Napoleon beundrade så högt — kommer till sist till dem som uthålligt fortsätter med dessa övningar.
4.4.3.126Lyssna
Genom att uppmärksamt följa varje in- och utandning, genom att enbart fokusera på andningsfunktionen, blir tänkandet samlat, koncentrerat och avspänt på ett enkelt och naturligt sätt.
3.3.3.59Lyssna
Avsluta alltid din meditation eller din bön med en tanke på andra, till exempel: ”Må alla varelser känna sann lycka.”
4.4.2.413Lyssna
Under meditationsövningens inledande fas är uppgiften att göra sig av med alla tankar, känslor, bilder och energier som inte hör till det valda ämnet, idealet, problemet eller bönen. Ingenting annat får komma in och störa. Men om något ändå gör det, på grund av medvetandets invanda rastlöshet, ska det genast röjas ur vägen. När ett störande moment drivs ut ur uppmärksamhetsfältet ska det följas av en utandning. Och varje gång uppmärksamheten återigen vänds mot det valda ämnet, följs det av en inandning.
4.4.3.21Lyssna
Efter hand som rörelserna i medvetandet saktas ner och tonar bort, upphör också egots vilja och försök att hålla kvar världen i sitt grepp. Det som nu följer är verklig mental tystnad. Meditatören upptäcker sig själv, sitt Överjag.
4.4.7.58Lyssna
Koncentration håller uppmärksamheten kvar vid en bestämd tanke, eller tankekedja. Andra tankar tillåts inte komma in. Meditation är tanketomhet, den gör medvetandet tyst och stilla. Detta är ett utmärkt tillstånd, men inte nog för dem som är på jakt efter verkligheten. Meditationen måste kompletteras med kunskap om verkligheten, vad den är och vad den inte är.
4.4.4.62Lyssna
Det finns en aktivitet som är kontinuerlig och rytmisk, naturlig samt lätt och behaglig. Det är andningen. Vi kan dra fördel av detta genom att kombinera andningen med en enkel övning, ett slags meditation som omfattar alla dessa kännetecken. Övningen går helt enkelt ut på att tyst repetera ett ord när vi andas in och ett annat när vi andas ut. Tillsammans måste orden ge ett andligt innehåll eller namn. Här är ett användbart exempel: ”Gud Är.”
4.4.6.105Lyssna
Det arabiska ordet för Gud — Allah — eller det arameiska (Jesu språk) — Alaha — är utmärkta att använda för mantrameditation.
4.4.6.59Lyssna
Att repetera ett heligt namn i förvissning om dess upplyftande och helande kraft kommer så småningom att hålla alla andra tankar borta och fokusera medvetandet i ett slags ständigt pågående meditation. Till en början är det vi själva som driver på repetitionen medan det i senare, mer avancerade stadier är Överjagets nåd. Vår roll är då att vara helt passiva.
4.4.6.9Lyssna
Det är lättare för nästan alla människor att tänka bildmässigt än att tänka abstrakt, lättare att forma mentala bilder än att utveckla mentala begrepp. Även om det svårare är det mest effektiva, kan det enklare mycket väl användas för att nå framgång i meditationen. Den mentala bilden av en avliden mästare som du känner en särskild dragning till, eller av en levande som du vördar speciellt, är utmärkta objekt att fokusera uppmärksamheten på.
4.4.5.26Lyssna
Om du uppfattar något slags ljusfenomen, en blixt eller ett ljussken, bör du omedelbart koncentrera hela din uppmärksamhet på det och hålla kvar koncentrationen så länge du kan. Tankeströmmen kan stillas på det sättet.
4.4.3.98Lyssna
Ständig övning är viktigare än någon annan enskild faktor för framgång i meditation.
4.4.2.404Lyssna
Meditation som inte ledsagas av en djup och varm känsla av vördnad behöver mycket längre tid för att nå sitt mål — om den når det över huvud taget.
4.4.2.282Lyssna
Klicka HÄR för att komma till Biblioteket.