Överjagets nåd
Nåden är här för alla. Den kan inte finnas för bara en speciell person och inte för någon annan. Problemet är att vi inte vet hur vi ska öppna våra hårt knutna händer för att ta emot, hur vi ska öppna våra egoistiskt tillslutna hjärtan och låta nåden milt och varsamt strömma in.
12.18.5.17Lyssna
Överjagets nåd är under lång tid i hemlighet verksam inom oss och utom oss innan den ger sig till känna öppet.
12.18.5.271Lyssna
Det första som når oss från Överjagets ofattbara mysterium, som säger att Överjaget finns och som får oss att känna dess närvaro, är nåd.
12.18.5.5Lyssna
… När de egna, personliga ansträngningarna avtar kommer en högre kraft till vår undsättning. Nåden gör för oss vad vi själva inte förmådde. Under nådens inflytande kan vi lägga märke till hur vår högre vilja stärks, hur vår moral och etik förbättras och hur vår andliga längtan fördjupas …
3.2.9.67, utdragLyssna
… Med nådens ankomst försvinner mirakulöst nuets frustrationer och alla pinsamma minnen från det förgångna, tack vare Överjagets osedda, helande händer. Från detta ögonblick blir vi medvetna om att en ny faktor har vunnit inträde i medvetandet, från detta ögonblick kan vi inte undgå att känna hur vårt inre välsignas av nytt vederkvickande liv …
3.2.9.67, utdragLyssna
… Nådens mystiska ankomst kan förändra händelseutvecklingen. Nåden öppnar nya möjligheter och introducerar en annorlunda ödesväg …
3.2.9.67, utdragLyssna
Efter nådens ankomst känner vi hur en kraft som är starkare än vår egen höjer oss över passionernas stormar, småskuren girighet, inskränkt egoism och det förfärliga hat som plågar mänskligheten.
12.18.5.319Lyssna
Nåden har magiska effekter på en människa som ödmjukt och känsligt öppnar sig för att få den. Hennes personliga känslor transformeras till en högre, opersonlig nivå. Hennes svagheter provocerar fram situationer som omärkligt förvandlar dem till deras motsatser. Själviska önskningar och begär omformas till en längtan efter det heliga, tack vare nådens alkemi.
12.18.5.311Lyssna
Det faktum att nåden kommer till oss oannonserad från det högre jaget betyder inte att vi är avskurna från alla möjligheter att påverka, att det inte finns något vi kan göra. Vi kan förbereda oss både för att attrahera nåden och för att reagera på rätt sätt när den kommer. Redan nu kan vi rena våra känslor, träna intellektet, disciplinera begären och osjälviskt tjäna våra medmänniskor. Varje bön om nåd kommer då att stödjas och förstärkas till följd av dessa förberedelser.
12.18.5.171Lyssna
Tack vare nåd kan fel som har begåtts i det förflutna utplånas ur minnet så att nuets helande kraft kan tas emot. I glädjen över denna nåd kan förtvivlan och sorg över gamla felsteg undanröjas för alltid. Dröj inte kvar i det förgångna, lev helt och fullt i det eviga nuet – i dess kärlek, visdom och frid.
12.18.5.74Lyssna
Nåden är en universell verklighet. Om det inte vore så, om vi människor vore hänvisade enbart till oss själva för vår andliga utveckling, skulle framtidsutsikterna vara minst sagt nedslående.
12.18.5.1Lyssna
Nåd kan definieras som Överjagets svar på det personliga jagets längtan, uppriktighet och tro. Nåden lyfter oss till en nivå utöver det vanliga. Detta arbete inom oss (i kontrast till arbete som utförs av oss) inleds i djup, passiv stillhet och avslutas i mental, känslomässig men även fysisk aktivitet …
12.18.5.38, utdragLyssna
Överjaget erbjuder sin nåd till alla människor, men alla är inte redo att ta emot den. Det kan ha flera olika orsaker. Några är fysiska medan de allra flesta är av känslomässig eller mental karaktär.
12.18.5.8Lyssna
Om nåden enbart vore beroende av våra egna meriter, om den måste vara intjänad genom egna ansträngningar, vore det inte längre fråga om nåd. Nåden är beroende av den högre maktens gåtfulla vilja, men det betyder inte att det handlar om någon nyckfullhet från dess sida. Om vi kan försätta oss i ett tillräckligt djupt tillstånd av inåtvänt lyssnande, om vi kan följa uppmaningen ”var stilla och vet att jag är Gud”, bidrar vi till att nåden uppenbarar sig.
12.18.5.150Lyssna
Två villkor måste vara uppfyllda innan nåden manifesteras i en människas liv. Det första är förmågan att ta emot nåden, det andra är att samarbeta med den. Först ska egot bli ödmjukt sedan måste det renas.
12.18.5.206Lyssna
Det finns två slag av nåd. Den vanliga, mest kända lägre sorten förekommer på den långa vägen. Det är Överjagets automatiska gensvar på fromhet eller hängiven tro. Den ger sig tillkänna i tider av svårigheter som svar på böner om hjälp. Den andra, mer sällsynta högre nåden verkar på den korta vägen. Den kommer från identifikationen med Överjaget och från att alltid minnas Överjaget. Här är det inget ego som ber om nåd och hjälp. Nåden finns alltid naturligt i det högre jaget.
15.23.6.7Lyssna
Nåden är ständigt närvarande, eftersom den gränslösa makt där den har sitt ursprung också alltid är här.
12.18.5.25Lyssna
Nåden kan komma till oss direkt från källan, från Överjagets oändliga kärlek, makt och visdom – eller indirekt genom en personlig kontakt med en inspirerad människa – eller ännu mer indirekt genom en sådan människas intellektuella eller konstnärliga arbete.
12.18.5.45Lyssna
Det är inte genom speciella ingripanden som den gudomliga nåden visar sig i våra liv. Bakom alla våra strävanden finns hela tiden nåden som en obruten utstrålning från Överjaget. Våra ansträngningar kan jämföras med att hissa segel på ett fartyg. Så snart seglen är uppe fångas vinden som automatiskt driver farkosten framåt.
12.18.5.139Lyssna
Ju närmare Överjaget vi kommer, desto mer kan nåden verka i våra liv. Förklaringen till detta ligger i nådens natur. Nåden är en välsignelsebringande kraft som strålar ut från Överjaget. Den är alltid här men hindras från att nå oss av egot och dess inneboende, animala karaktär. Men när egots dominans har brutits ner i tillräcklig grad, får nåden större utrymme och kan oftare visa sig i form av glimtar och på annat sätt.
12.18.5.101Lyssna
Det verkliga hindret för nåden är att tankarna för det mesta kretsar kring oss själva. Då måste Överjaget lämna oss i fred.
12.18.5.208Lyssna
Sådan är nådens under, att den värsta syndare som har fallit ner i de lägsta djupen sedan kan resa sig till de högsta höjderna. Jesus, Buddha och Krishna har alla uttryckt detta tydligt och klart.
12.18.5.87Lyssna
Klicka HÄR för att komma till Biblioteket.